Hikâyeciler

 

Kumbaracı50 Organizasyonuyla
Cihangir Akademi LAB: Hikâyeciler

Hikâye Anlatıcılığı Üzerine Eğitim, Üretim ve Gösterim Programı


2019 Kış Dönemi
26 Eylül 2019 – 12 Ocak 2020

5 Eğitmen * 16 Hafta * 28 Oturum * 93 Saat


EĞİTMENLER

Şule Ateş

Zerrin Yanıkkaya 

Mine Çerçi

Şehsuvar Aktaş

Ceren Özcan


Hikâye anlatıcısı yönetmenlik ve yazarlığı, OYUNCULUKTA birleştirmiş bir sanatçıdır.

‘’Hikâye anlatmak’’ derken, canlandırmayı ve bedensel bir eylemle oluşturulmuş bir gösteriyi kastederiz. En temel olarak hikâye anlatıcısı, tüm gösteriyi, hiçbir teknik araç – gerece veya eşyaya ihtiyaç duymadan, kendi bedeninde yaratan bir oyuncudur. Tiyatro sanatının tek bir bedene indirgenmiş halidir.

Hikâye anlatma, farklı bir oyunculuk becerisine ihtiyaç duyar. Doğaçlamaya dayanır, seyirci ile yakın ilişki gerektirir ve gösterinin tüm boyutları anlatıcı oyuncu/ hikâyeci/ meddah tarafından yönetilir. 

Hikâyeciler,Şule Ateş’in Cihangir Akademi için geliştirdiği, hikâye anlatıcılığı ile anlatı tiyatrosu arasındaki ilişkiye odaklanan uygulamalı bir eğitim programıdır. Katılımcılar, 16 hafta boyunca, hikâye anlatıcılığının tarihi ile başlayıp, hikâyeyi sahnelemeye kadar olan bütün adımları deneyimlerler ve isteyen katılımcılar bu süreçte kendi kısa anlatılarını oluşturarak, atölye sonunda sergileyebilirler.

 

Hikâye Anlatıcılığı’nın oyuncu adayı veya katılımcıya katkıları şöyle özetlenebilir: 

- Sözel ve hareket anlamında bedensel anlatım araçlarını fark etmek, geliştirmek ve kontrol etmek…

- Sözler ile bedensel ifadeler arasındaki ilişkinin ya da farkın ayrımına varmak ve bedensel olanı da deneyimlemek…

- Hikâyeyi tek başına canlandırırken/anlatırken, bedensel olanlar dışındaki tiyatro araçlarını kullanmadan, yalnızca bedenini kullanarak tüm gösteriyi yönetmek ve var etmek…

- İzleyici ile kurulacak doğrudan veya dolaylı ilişkileri fark etmek ve bu ilişkiyi yönetmek.

- Bir metni ya da sözel boyuttaki hikâyeyi, sahne diline dönüştürerek, edebiyata ait özelliklerle gösteri sanatlarına ait özelliklerin farkına varmak.

- Aksesuarları ve mekânı çok amaçlı ve dönüşebilir ögeler olarak, anlatı ve oyuna dahil edebilmek… 

- Hikâyeyi, kişisel yönelimler, yetenekler ve kişisel yaratıcılığın öngördüğü biçim ve anlatım yolları ile şekillendirme olanaklarını keşfetmek... 

- Kişisel yaratıcılığını ve kişisel hikâyelerini bir ‘anlatıya’ dönüştürme yollarını keşfetmek…

- Profesyonel alandaki yaratıcı çalışmalarda, başta oyuncu, yönetmen ve yazarlar olmak üzere sahne sanatlarının tüm üretim alanlarındakilere katkı sağlar. 

- Yaratıcı drama liderleri için veya profesyonel anlamda oyunculuk ve sahneleme denemeleri düzleminde farklı yaklaşımlar için yeni olanaklar sunabilir. 

 

TAKVİM ve GENEL BİLGİLER

Başlangıç: 26 Eylül 2019

Bitiş: 12 Ocak 2020

Son başvuru tarihi: 20 Eylül

Toplam 16 hafta, 28 Oturum, 93 saat

* Dersler Pazar (18 oturum), Perşembe (10 oturum) 

* Program en az 8, en çok 14 katılımcı ile açılır

* Program 18 yaş üstü katılımcılar için uygundur

 

DETAYLI TAKVİM İÇİN TIKLAYINIZ 

 

ÜCRET:

Peşin Ödeme: 2.000 TL.

Taksitli Ödeme: 2.500 TL (500 TL x 5)

Eğitim Mekânı Adres: TOMİ Eğitim Merkezi - Kumbaracı Yokuşu No:57 K:3 – Beyoğlu
 

BAŞVURU:

Başvuru formunu buradan indirip, doldurarak atolye@kumbaraci50.com adresine mail atabilirsiniz.

Bilgi için: 0212 243 50 51 // atolye@kumbaraci50.com

Başvurunuz, değerlendirmeden sonra kabul edilecektir. Size; kabul edildiğinize ve ödeme yapabileceğinize dair bir mail iletilecektir. Ödemenizi gerçekleştirdikten sonra kaydınız kesinlik kazanacaktır. Ödemeleriniz iptal ya da iade edilemez. Ödemeniz, ancak atölyenin açılmaması durumunda iade edilir. 


Zerrin Yanıkkaya

Dramatik Bir Tür Olarak Hikâye Anlatıcılığının Geleneksel Kaynakları
5 Hafta - Toplam 10 Saat

  1. Hafta: Yakın Doğu’da ve Mısırda Hikâye Anlatıcılığının Kaynakları 
  2. Haftaİran’dan Örnekler:Zengin bir hikâye anlatıcısı geleneği olan İran’da Nakkal, Rovze-Han ve Perdedari adlarıyla bilinen anlatıcıların özellikleri açıklanacaktır. 
  3. Hafta:Meddah ve Meddahlığın Kökenleri: Bir hikâye anlatıcısı olarak Meddah’ın ortaya çıkışı ve Ehl-i Beyt ile ilişkisi ele alındıktan sonra, ilk Meddah olarak kabul edilen Hassan bin Sabit’in kullandığı anlatım araçları ve manaları üzerinde konuşulacaktır.
  4. HaftaOsmanlı’da Meddah: Osmanlı Meddahı’nı diğer anlatıcılardan ayıran özellikler ve kullandığı teknikler üzerinde durulacaktır. 
  5. Hafta: Taziye: İslam Ülkelerinde ortaya çıkan tek dramatik tür olan Taziye’nin kaynakları, gelişimi ve anlatım biçimleri üzerinde durulacak, oyuncularla sunulan Taziye gösterimlerinin sahnelenme konvansiyonları üzerinde konuşulacaktır.

 

Mine Çerçi

Hikâye Anlatımında İmge, Beden ve Ses Kullanımı
6 Hafta - Toplam 20 Saat


Hikâye anlatıcısı, bedeni ve sesini kullanarak boşlukta imgeler yaratır. Bu atölyede katılımcılar, mim ve nesne kullanım teknikleri aracılığıyla boş alanda mekân yaratmayı, imge ya da atmosfer oluşturmayı deneyimleyecekler. Bedenin uzantısı olarak ele alınacak sesin ise bu yaratıcı süreçteki rolü incelenecek. Sonunda yapılacak doğaçlama ve grup çalışmaları ile ilk haftalarda öğrenilen teknikler, hikâyeler ile birleştirilecek.


 

 

Ceren Özcan – Şehsuvar Aktaş

Çağdaş Tiyatroda Anlatı ve Tiyatro Tem Oyunları
1 Gün - Toplam 3 Saat

Ceren Özcan’ın "Çağdaş Tiyatroda Anlatı: Tiyatrotem Üzerine Bir İnceleme" kitabını odağına alan bu üç saatlik atölyede Ceren Özcan ve Şehsuvar Aktaş, Tiyatrotem oyunlarından yola çıkarak, tiyatroda ‘anlatısal’ olanın izini sürüyorlar. Anlatısal olan ve dramatik olan arasındaki ilişkinin hem geniş anlamıyla sahneye ve tiyatralliğe, hem de oyuncunun eylemine yansımalarını araştırıyorlar.
 

 

 

Şule Ateş

Hikâyeyi Sahnelemek
10 Hafta - 60 Saat

Bir sahneleme süreci olarak da düşünülebilecek bu atölyede, Hikayeciler programının sanat yönetmeni Şule Ateş, katılımcıların anlatacakları hikayeyi seçme ve bir anlatı metnine dönüştürme/uyarlama sürecine rehberlik ediyor. Dramaturji, metin inceleme, metnin yeniden ya da sıfırdan yazımı ile başlayan süreç; oluşturulan kısa hikayelerin sahnelenmesi ile devam ediyor. 10 hafta boyunca kısa bir hikaye üzerine çalışan katılımcılar, eğer isterlerse, eğitim programının son günü, bu anlatıları seyirci önünde sergiliyorlar.

 


Eğitmen Kadrosu

 

ZERRİN YANIKKAYA

Zerrin Yanıkkaya, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi İspanyol Dili ve Edebiyatı bölümünde lisans, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tiyatro Anabilim dalında yüksek lisans ve doktora yaptı. Meksika UNAM/PUEG-Universidad National Autónoma de México- Üniversitesi/Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Programı’nda doktora sonrası çalışmalarını tamamladı. İspanya, Meksika ve İstanbul’da çeşitli öykü yazma atölyeleri ve programlarına katıldı, geleneksel yöntemler üzerine çalıştı.

Tiyatro Oyunevi, Ateş Tiyatro, TiyatroLokomotif gibi özel tiyatrolarda ve Devlet Tiyatroları’nda dramaturg olarak görev almıştır. İspanyolca’dan tiyatro oyunu, roman ve çocuk kitapları çevirileri vardır. Çocuklar, gençler ve kadınlarla çeşitli konularda atölye çalışmaları yapmıştır.

Maltepe Üniversitesi Tiyatro Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Türk Tiyatro Tarihi dersleri kapsamında Geleneksel Tiyatro ve Anlatı Yöntemleri konusunda dersler vermektedir.

 

MİNE ÇERÇİ

İstanbul’da doğdu. Galatasaray Lisesini bitirdi. Galatasaray Üniversitesi Siyaset Bilimi Bölümünden mezun olduktan sonra tiyatro eğitimi almak üzere Fransa’ya gitti. Sorbonne Nouvelle Üniversitesi’nde Tiyatro Çalışmaları alanında ve Denis Diderot Üniversitesi’nde Edebiyat, Sanat ve Sinema alanında lisans ve yüksek lisans diploması aldı. Jacques Lecoq Uluslararası Tiyatro Okulundan 2011 yılında mezun olduktan sonra sınıf arkadaşlarının kurduğu Londra merkezli Clout Tiyatro’ya ve Sydney merkezli Clockfire Tiyatro’ya yönetmen, oyuncu ve yazar olarak katıldı. Sydney 505 Theatre’da, Kafka’nın Açlık Sanatçısı öyküsünden ilhamla Clockfire Tiyatro ile birlikte yazdığı A Hunger Suite adlı oyunda oynadı. Clout Tiyatro’da yönettiği iki ayrı oyun, Edinburgh Fringe Festivali çerçevesinde Total Theatre Magazine Emerging Artist (Genç Kuşak Sanatçı) ödülüne iki sene üst üste aday gösterildi. Yönettiği ve oynadığı oyunlar, Paris’te Louvre Müzesi, Londra’da Battersea Arts Center, Moskova’da Meyerhold Center gibi tiyatrolarda ve Almanya, Çin, Fransa ve İngiltere’deki çeşitli fringe / off festivallerinde sahne aldı. 

2012 senesinden beri, Türkiye’de, İstanbul Şehir Tiyatroları, Nilüfer Belediyesi Tiyatrosu, Diyarbakır Devlet Tiyatrosu, Bursa Devlet Tiyatrosu gibi ödenekli kurumlarda ve Galataperform, İkinci Kat, Sabancı Müzesi Gösteri Sanatları Festivali, Bursa Çocuk ve Gençlik Tiyatroları Festivali gibi özel kurumlarda ve festivallerde yönetmenlik, hareket düzeni, oyuncu koçluğu, eğitmenlik yaptı. Jacques Lecoq’un Şiirsel Beden kitabının çevirmenidir. Fiziksel Tiyatro ve Komedi Okulu’nun kurucu eğitmenidir ve Okan Üniversitesi Tiyatro Bölümü’nün eğitmen kadrosundadır. 

 

CEREN ÖZCAN

1987 yılında İstanbul’da doğdu. 2010 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nden mezun oldu. 2005-2013 yılları arasında ODTÜ Oyuncuları’nın tiyatro çalışmalarına oyuncu, yönetmen ve eğitmen olarak katıldı. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü’ndeki yüksek lisans öğrenimini, 2014 yılında tamamladı. Yüksek lisans tez çalışması, 2018 yılında Mitos-Boyut tarafından “Çağdaş Tiyatroda Anlatı: Tiyatrotem Üzerine Bir İnceleme” adıyla yayınlandı. Halen Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü’nde doktora öğrenimini sürdürmekte, bunun yanı sıra oyunculuk, çevirmenlik ve eğitmenlik yapmaktadır. 

 

ŞEHSUVAR AKTAŞ

Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü’nde lisans, yüksek lisans ve doktora öğrenimini tamamladı. Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak çalıştı. 1989 yılından bu yana Ankara Sanat Tiyatrosu, 5.Sokak Tiyatrosu, Bilsak Tiyatro Atölyesi, Tiyatro Oyunevi gibi tiyatrolarda oyuncu olarak çalıştı; TV dizilerinde, kısa ve uzun metraj sinema filmlerinde rol aldı, senaryo yazarlığı yaptı. Eric-Emmanuel Schmitt,Alfred Jarry, Moliere, Foucault, Patrice Pavis, Eugène Ionesco gibi yazarlardan çeviriler yaptı. Tiyatro çalışmalarına 2001’den bu yana kurucularından olduğu tiyatrotem çatısı altında devam ediyor.

 

ŞULE ATEŞ

Ankara ÜniversitesiDTCF Tiyatro Bölümü’nden 1986’da mezun olan Şule Ateş, 1987’de açılan TAL-Tiyatro Araştırmaları Laboratuvarı’nın ilk yıl öğrencilerindendir.

1989 – 2009 arasında İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda; 2000 – 2002 arasında İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde çalıştı. 1996 – 2016 yılları arasında tasarlayıp, yönettiği bağımsız performansların yapımcılığını üstlendi. Gösteri sanatları alanında, konseptini geliştirdiği çok sayıda etkinlik ve organizasyonun küratörlüğünü ve koordinatörlüğünü yaptı. Uluslararası projelerde danışman ve organizatör olarak çalıştı. Çeşitli gazete, dergi ve portallarda yazıları yayınlandı/yayınlanıyor. 2005 yılında, yaptığı çağrıyla bir araya gelen performans ve dans sanatçılarının katılımıyla Çağdaş Gösteri Sanatları Girişimi’nin(ÇGSG)kurucularından biri oldu. Halen Kasım 2017’de açtığı Cihangir Akademi’nin sanat yönetmenliğini yürütmektedir.

Katıldığı Atölyeler:
Jerzy Grotovski ve Thomas Richards - Work Center, İtalya
Kristin Linklater – Voice, ABD
Ellen Loren – Suzuki , ABD
Theodoros Terzopoulos, Yunanistan
Ellen Stewart (La Mama), ABD
Jeong Ok Kim, Kore

Rejiler 1996 - 2016
Kahramanın El Kitabı
- İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivali Ortakyapımı 2016
Feminen de Kabare - Garajistanbul Pro. 2012
Tevhid / Oneness- Alevi İnancı Üzerine Güncel Bir Performans, Garajistanbul 2010
Vakit Tamam Beyler! 2007 – 2009, Talimhane, Oyun Atölyesi, Garajistanbul
Mesele Nedir?– Galataperform, Görünürlük Projesi 2007
Uzun Yol -Türkiyeli Romanlar Hakkında Belgesel Oyun – İstanbul Bilgi Üniversitesi 2006
Kasım ile Nasır– Diyarbakır Sanat Merkezi, Diyarbakır Sanat Festivali 2004
Akşam Yemeği-Genç Etkinlik – Tüyap 1996

 

 

Kumbaracı50 Gişe: (212) 243 50 51 Pazar hariç her gün 18:30-20:30